fredag 1 juni 2012

Söndagens tur till Hallandsväderö - en vädjan från turledarna


Det är kul att många har anmält sig men då vi inte sett flertalet av deltagarna i förväntade förhållande är vi som turledare lite tveksamma i en del fall.
Söndagens tur till Hallandsväderö är klassad som en svår tur. Klassningen ”svår tur” kan generellt innebära besvärliga förhållanden med vind och vågor, genom att den går i besvärliga farvatten med ström, begränsade möjligheter att landa eller mycket sjötrafik, innefattar överhavspaddlingar och/eller genom etapplängd och fart. Specifikt för Hallandsväderö gör öns exponerade läge att man kan förvänta sig besvärliga förhållanden med vind och vågor vilka ofta ökar under dagen. Kombinerat med mycket begränsade möjligheter att landa pga av längre överfarter, landstigningsförbud och en exponerad klippkust är detta en av de potentiellt svåraste turerna i turprogrammet (givetvis som alltid beroende av vädret).




En svår tur är att betrakta som kamrattur, vilket betyder att alla som deltar, på egen hand klarar de förhållanden som kan uppstå och att beslut fattas av gruppen som helhet. Vad detta konkret innebär på söndagens tur avgörs av vädret. Nuvarande prognos från smhi är medelvind på 9m/s V. Dagarna innan råder liknande vindstyrka och riktning vilket gör att vågorna kommer att byggas upp under en längre tid och sträcka. Som referens kan man förvänta sig ungefär tre ggr så höga vågor jämfört med de vågor vi mötte vid Tärnös sydspets under vårens Nytäppet-tur.

Visserligen har turledarna formellt rätten att avgöra vem som kan följa med, men då ni själva bäst känner er egen förmåga hade vi varit tacksamma utövade självrannsakan. 


Hälsar


Anders & Dagmar

3 kommentarer:

Per sa...

Jag har haft koll på vädret hela veckan eftersom jag vet att jag är ett gränsfall och som det ser ut nu, och gjort de senaste dagarna, så känns det som att jag kommer att stå över.

Har hört att ni ibland byter plats om det är för illa och gör ni det är jag intresserad igen.

Hälsningar
Per

Per sa...

Om det nu blir några avhopp så kanske det finns några som är intresserade av att öva på vågor i sundet istället. Då bör vi kanske helst vara fler än två.

Åsa sa...

Jag inser att det blir en mer vågad tur än vad jag hade räknat med, så jag hoppar av.