onsdag 23 juni 2010

Helgtur i Malmö skärgård

Som en del känner till har det för min del blivit alldeles för mycket jobb på sistone. Helgen som gick var inget undantag. Så i lördags kväll när jag var på väg hem från jobb kände jag att jag bara var tvungen att komma ut och få lite frisk luft för att inte bli helt galen*. Att bara åka hem och sova för att vara på jobb på söndag morgon kändes inte människovärdigt.

Istället föddes idén på en kort övernattningstur. Sagt och gjort rafsade jag snabbt ihop sovsäck, liggunderlag, bivacksäck, termos och ett par mackor, bytte om till paddelkläder och begav mig till klubben. Strax innan elva var jag på vattnet. På väg ut genom hamnen passerade jag ett gäng nattfiskare som verkade lite överraskade. Vid Råttefällan drog jag upp kajaken och rullade ut sovsäcken på gallerdurken. Fin utsikt över ett upplyst Malmö ackompanjerat av det lugna ljudet från vågor. Somnade snabbt och sov riktigt skönt med avbrott för några enstaka lastfartyg och framåt morgonkvisten ett stilla regn som tvingade mig lite längre in i bivacksäcken. Vid halvsex tiden vaknade jag lite frusen och packade ihop innan någon morgonpigg joggare skulle hinna larma sjöräddningen eller sydsvenskan. Hann med en uppiggande paddling innan klubben låste upp vid sju. En dusch, lite frukost och sen tillbaks till jobb med nyladdade batterier och ett brett leende.

Vid paddeln och pennan: Anders


*Huruvida syftet uppnåddes eller om det kanske var kört från början lämnar jag åt andra att bedöma.

4 kommentarer:

MKK Långfärd sa...

Du är fantastisk Anders! Ibland Malmö ibland Alaska liksom... Vi kommer sakna dig i vår Koster-grupp :(

Stor kram

Viktoria

Marja sa...

Det är härligt att vi har en så mysig skärgård för kortare övernattningsturer. Tack för att du har testat också min (galna)tanke. Nu vet jag att det fungerar.
/Marja

Åsa sa...

Tack Anders för att du delade med dig av din galna eller härliga - kalla det vad man vill - utflykt. I alla fall jag läser din berättelse med ett stort leende och tycker att du gjorde helrätt. :-)

eriksjos sa...

koolt. Var i Malmö skärgård hittar man denna pärla? :)