måndag 21 juni 2010

Helgelandskusten?

Vi är en liten grupp som lite hastigt bestämde oss för en paddeltur i Norge. Siktet är inställt på Helgelandskusten i höjd med Polcirkeln i Norge. Datumen för turen är 15-25/7.

Förutsättningar: -Detta är ingen officiell MKK-tur utan en kamrattur där det förutsätts att deltagarna kan ta vara på sig själv. Således utgår ingen körersättning från klubben.

Bilresan: -Eftersom det är ca 200-mil(!) enkel resa räknar vi två låånga bildagar åt vardera hållet. För att hinna mer än att bara köra bil har vi därför valt att vara iväg närmare två veckor.

Kalla fakta: -Helgelandskusten är ett kustparti längs Nordsjön med en hel del öppna överfarter vilket kan innebära inblåsta dagar, ändrade planer, förseningar och krävande paddling. Vattentemperaturen är kyliga 11-12 grader. Vidare är detta helt nytt vatten för de flesta av oss vilket innebär att allt sannolikt inte kommer att gå som planerat.

Välkommen: -För att göra turen hanterbar har vi valt att begränsa oss till 8-9 deltagare. I nuläget finns ett par platser kvar för den som vill följa med. Skicka ett mejl till Anders siriushf@hotmail.com eller Charlotte charlotte.von.bromssen@metroarkitekter.se om du är intresserad. En förhoppning är att turen ska ge mersmak och då kanske fungera som en rektur för eventuella kommande klubbturer.

Vänliga hälsningar,
Anders & Charlotte

4 kommentarer:

Ulf sa...

Kul initiativ och jag hoppas ni får det trevligt, möjligtvis lite sent påtänkt men så blir det ibland.

Dock skulle jag vilja att om det är fler av er som redan har meddelat intresse för veckoturen - att ni hör av er så fort som möjligt så vi kan stryka er från listan.
De som håller i veckoturen måste få en rimlig chans att kunna planera transporter och grupper för resten av deltagarna.

Eftersom jag träffade Charlotte, Dagmar, Kjell och Carin i kväll så har jag redan strukit era namn.

Angående ev Norgetur som klubb-veckotur vill jag påminna om att vi har haft den debatten innan och gemensamt kommit fram till att det inte är en så lysande idé. Vill man ändra på det beslutet bör man nog i första hand jobba på det genom att komma på långfärdsmötena, vara beredd på att arbeta i styrgruppen eller ställa upp som sektionsledare.
/ Ulf

Anonym sa...

Kan bara hålla med Ulf om att det är olyckligt att vi är så sent ute. Det ber vi om ursäkt för. Fram till för en vecka sen var jag själv helt inställd på en härlig tur på västkusten.

Givetvis ska beslut om klubbturer även i fortsättningen tas i demokratisk ordning. Detta är inget vi vill ändra på.

//Anders

eriksjos sa...

Kul! Klart Helgelandskusten ger mersmak!

Saied sa...

Det låter påfrestande!
Hade jag inte funnit mig i samma breddgrader lite mer österut, Luleå,under tiden hade jag sadlat om till Helgeland!