måndag 14 september 2009

Söndagspaddlingen 13/9

Lite til bloggen om söndagspaddlingen...får som alltid ursäkta min svenska...

Nu i fredags skickade jag ut ett mail till bloggen om att få till en söndagspaddling, och jag stod sedan klar vid klubben klockan tio. Det visade sig att bara Göran S hade nappat. Sedan var det ju vädret -Jag hade annonserat 4 ms östlig vind och soligt då och då - inte så jävla korrekt.

Vi bestämde att eftersom det bara var vi, och eftersom vi både hade bil, så kunde vi åka någonstans, paddla hem, och sedan köra hämta den kvarlämnade bilen. Sålunda bestämde vi att åka norrut vilket med tanke på rådande vindriktning (Norr?!?) var ett rätt lätt beslut.

Vi började turen med sjösättning i Barsebäcks hamn, vi gick ut till en ganska frisk vind direkt från Nord, men eftersom det är ganska stenigt och grunt samt skyddat mot nord just söder om hamnen, så kändes det inte speciellt vingligt. Vi passerade snabbt Barsebäcksverket och gick rakt över Salviken ("Björn T's Lair") där sjön började markera sig med en ganska så brytande sidsjö inne från viken. Väl framme vid Vikhögs samhälle diskuterades läget och Göran framhöll att det var synd at paddla sidsjö hela vägen in i Lommabukten förbi Lödde och Bjerred, när det fanns en så fin möjlighet till Surf om om man gick direkt mot Turning Torso i fjärran. Visst det fanns lite sjö, men att få surfa oavbrutet i 20 km var svårt att avstå ifrån, så jag hängde med och vi gick ut med vinden och den skyddande kusten i ryggen. Jag kan kortfattat summera: Fan va roligt, riktigt långa fina, vågor med en längd runt 8 - 10 meter, och i takt med att vi kom längre ut, ganska så höga på köpet. Som det framgår av kartan så kom vi en dryg halvmil från kusten och här ute kändes sundet som hav, och bara då och då bröts vågorna eller bildade vågsystem från flera riktningar, och man fick möjlighet till verkligen att träna surf - tänkte man fel i en våg hittade man en annan, försökte igen, missade, provade något annat igen - det tog liksom aldrig slut, man kom aldrig fram til stranden, så man fick vända och "köra upp för backen igen".

Efter bara två timmars paddling ( på minuten) passerade vi yttre vågbrytaren vid inseglingen och efter ett litet menlöst race genom kanalen steg vi i land vid klubben. Efter bara 2 timmar och 24 minuter i kajaken hade vi avverkat de ungefär 24 km från Barsebäcks hamn till klubben -Utan paus för fika - så med en snittfart på över tio km i timmen kändes det rätt så bra att sätta sig i bastun.

Enligt limhamns skeppshandels vädertjänst var medelvinden på 10 ms under hela överfarten, vilket stämmer bra överens med hur det kändes där ute. Föga förvånande är man bra sliten nu, men det kändes som ren lyx att få träna så mycket surf på ett enda pass. Hoppas att fler vil följa med nästa gång.