måndag 21 september 2009

Balsam-för-själenhelg i Blekinge

God kväll mina kära kajakvänner!
Här sitter jag och dricker ingefärste med lime och honung och lyssnar på Jamie T och mår på det hela taget helt förträffligt.

Helgen var sagolik. Riktig balsam för själen. Tog död på jobbhuvudet på riktigaste, riktigt. Tog nakenmorgondopp på ensamklippa, låg på en ännu solvarm klipphäll och tittade på stjärnorna när det blivit mörkt (såg två stjärnfall), snackade skit, hade mycket trevligt sällskap, paddlade ut mot horisonten, satt på karga klippor och åt lunch och tittade på obruten horisont, lyssnade på gamla lumpenhistorier och blev bjuden på rödvin (tack Jakob, Elin och Karl-Johan). Ja, typ så.

Vi var hela tjugoen stycken som gav oss iväg mot Blekinge och Nytäppet på lördagsmorgonen där vi skulle mötas upp med Ulf, Dagmar, Jesper och Challan som hade åkt upp kvällen innan. Fantastiskt väder och många goa människor gjorde att jag kände på mig att det skulle bli en bra helg!

När vi kom fram och hade knölat ner alla våra prylar i kajakerna och jag slutat att vara avundsjuk på Heidis nya, vackra Nordkapp så delade vi upp oss i mindre grupper. Jag hamnade i kursgruppen. Där höll Ulf en avslappnad minikurs där vi fick lite tips inför eventuell turledning. Vi pratade överfarter, navigation, lämpliga formationer vid olika väderlekar och förhållningssätt. Det var bra att få lite mer tips vad man bör tänka på.

Efter kursande och lite slingerpaddling mellan stenarna runt Tärnö slog vi läger på Bockö (för min del för tredje gången den här säsongen). Jag valde havsutsikt för mitt tält. Sedan var det sedvanligt nötknaprande, vin/öl-drickande och trevligt småprat (som givetvis innehöll en hel del gamla kajaktursskrönor). Det var mörkt vid halv åtta snåret och vi blev bjudna på en särdeles vacker stjärnhimmel. Sedan satt vi lite runt elden innan det var dags att krypa ner i sovsäcken.

På morgonen smög jag iväg till den andra sidan av ön. Det var riktigt mycket vacker dagg, fullt med omogna björnbär, solen sken och fåren bräkte. Jag klättrade till en egen badklippa, tog av mig kläderna och hoppade i det svalkande septemberhavet. Fantastiskt. Sedan gick jag tillbaka till de andra där jag intog min frukost. Några tog en ö-promenad men jag beslutade mig för att hänga kvar vid tältplatsen. Lennart och Jörgen ville paddla ut mot några klippor som man skymtade i horisonten. Tanken var obruten horisont. Jag hängde med tillsammans med ett par stycken till. Mjuka, gungiga dyningar och en dryg timmes paddling senare befann vi oss på de små öarna. Lunchen bjöd på obruten horisont, en död säl och ett bad för Poul. Sedan paddlade vi tillbaka till Bockö med fikastopp på Harö för att packa ihop tälten och för att hinna till klockan fyra då det var avfärd från Nytäppet.

Tack för en helt fantastiskt, underbar helg och väldigt trevligt sällskap!

/Viktoria

Här nedan bjuder Heidi på lite bilder:















1 kommentar:

Dagmar sa...

Mmm håller helt med dig, det var mumma även för min själ. Fin berättelse och kanske kan det komma lite fler bilder, jag ska bara...