tisdag 8 september 2009

Hösttur till Listerby/Hällaryds skärgård 19-20/9

Dags för ännu en helgtur uppe i Blekinge..

Planen är att paddla runt lite och tälta på någon trevlig ö i Listerby skärgård, strax efter Ronneby. Det är en ofta glömd del av Blekinge med öppen vegetation, mycket lövträd på öarna, och med ett rikt djurliv. Vi brukar träffa både får och hästar förutom massor av fågel, och har även sett havsörn..

Får vi väldigt många deltagare kan vi eventuellt lägga turen i Hällaryd i stället, antingen på Ö Bokö eller Bockö, där det finns gott om plats för massor av tält och tillgång till utedass.

Höstturerna till Blekinge brukar vara ganska avspända. Kanske inte så lång paddling alla gånger men med mycket trevligt umgänge. Och de senaste åren har vädret varit kanon och vattnet fortfarande badbart (om än inte jättevarmt..).

Så passa på och skriv upp dig på listan på klubben. Är det dessutom några som är sugna på att känna lite på det här med att hjälpa till som turledare så är det ett jättebra tillfälle - jag tänkte att vi snackar lite turledning, navigation mm under helgen. Hör gärna av dig till mig så jag vet om det finns något intresse..

Turen räknas som medelsvår och du bör ha viss vana. Vi kommer att paddla i skyddade vatten, med möjlighet att sticka ut på öppet hav för de som vill, och tälta ute natten mellan lördag och söndag. Samling på klubben för avfärd lördag morgon kl 8.00. Fler frågor? - hör av dig till mig..

Lite bilder och text från föregående år finns på min hemsida här och här..

/ Ulf

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket trevlig turbeskrivning.
Jag hakar!

/Viktoria

Anonym sa...

http://www.yr.no/sted/Sverige/Blekinge/Listerby/helg.html

MKK Långfärd sa...

Nu blir det nog http://www.yr.no/sted/Sverige/Blekinge/Hällaryd/helg.html
i stället..

/ Ulf