tisdag 3 maj 2011

Turberättelse från Kullenturen

Det var Anders O, Janina, Henrik, Poul, Carin, Susanne, Jesper, Karl-Johan, Mats, Olof, Peter och jag själv (Viktoria) som surrade fast kajakerna på den nya rekordtiden - vi var iväg 08:18 från klubben (måste vara rekord? - i vilket fall som helst kan det kanske bli en ny tävligsform..).

Det var rätt kyligt i luften när vi sjösatte i Arild. Anders delade upp oss två-o-två då det var lite väder och det är onödigt att någon blir bortglömd. Givetvis hade jag packat med för lite kläder...men det är ju mitt standardförfarande.. Vi paddlade förbi Nimis, som tyvärr mer och mer börjar se ut som en majbrasa, lite småguppigt och snirklade vi bland skrymslen och vrår. Rundande spetsen och fikade i vår standardvik.

Danskarna hängde som klasar utför bergssidorna, vinden letade sig in i varenda hörn och torrdräktsnissarna satt och mös i all sin torra prakt. Jag ångrade grovt att jag inte hade tagit torr-byxor, hastade i mig min kalla sallad, drack en halv kopp svart kaffe, panikkissade bakom ett hörn, försökte hitta lä, värma mig mot Carin men beslutade mig för att det enda rätta var att gå omkring och småsprätta på de runda stenarna för att hetsa de andra till att krypa ner i kajakerna så snart som möjligt.

Janina, Carin, Henrik och Susanne beslutade sig för att paddla till Mölle, lämna kajakerna där och promenera till Arild. Vi övriga valde vattenvägen.

På tillbakavägen var det lite småstökig spegelsjö. Vi jagade surf och hittade väl en och annan liten våg. Det var kul och härligt (även om det var en del vågor som var lite extrakluriga..). Väl tillbaka i Arild köptes det (givetvis) glass. Sedan dök promenadgänget upp och vi hängde med dem till Mölle för att plocka upp deras kajaker (och jag tror det var några som åt en ANDRA glass där - borde vara glassförbud på klubben - kanske något att ta upp i de nya stadgarna? Peter!).

Mysig tur.
Lärdom: drick vatten, ta med varma kläder (som om jag någonsin kommer lära mig det)

/Viktoria

Bilder: Karl-Johan





Inga kommentarer: