måndag 8 juni 2009

Kall natt på Bockö

Vi var cirka femton personer som samlades nere på klubben vid åttatiden på lördagsmorgonen för att lasta på kajakerna. De flesta av det "vanliga" gänget och några från det "nya" gänget - tyvärr ingen som börjat på klubben i år.

Efter några timmars bekväm bilfärd i Stefans trotjänare lastade vi av i Matvik. Solen lös och vi bestämde oss för att paddla ut till Bockö för att slå upp tälten och mötas upp med Jesper, Marja, Leif, Janina och Dagmar som åkt upp kvällen innan.

När vi närmade oss ön såg vi ryggarna på dem - de hade precis lämnat ön för vågor och lek. Vi slog läger och åt lunch på en solig klippa. Det var ett kärt återseende av ön, även om det bara två veckor sedan jag var där. De hade nu även släppt ut fåren och det var många träd som blommade. Efter att vi ätit lunch och slöat ett tag i solen drog vi över till Tjärö för att basta. När vi paddlade förbi Allbölet var vågorna humana och vi "nyare" klarade oss bra.

Väl på Tjärö mötte vi de andra. Bastun var varm och jag kröp upp på en bänk efter en snabb dusch. Göran N bjöd på en kall öl och det var riktigt mkk-gemütlisch - många skratt. Några åt glass, andra tog en promenad och en grupp gav sig tillbaka tidigare.

Tillbakapaddlingen visade sig bli riktigt vågig och blåsig. Antagligen de högsta vågor jag paddlat i. Dock kände jag mig lugn och trygg med Göran N, Göran S, Jörgen, Roland, Stefan och Poul som har paddlat en hel del. Det var roligt och lite läskigt men eftersom jag är något av en fegskit så behöver jag tvingas till utmaning. Ingen plumsade i och vi var rätt nöjda med att komma tillbaka torrskodda till ön.. ELLER torrskodda ska jag inte säga, jag var genomblöt och iskall från topp till tå - till och med min mössa var sjöblöt. Det kändes riktigt bra när Jesper sa 'Bra jobbat' till oss "nyare".

Kvällen bjöd på grillning över öppeneld. Göran N hade paddlat torr, fin, björkved med sig så det brann riktigt fint och tur var det då det visade sig bli en riktigt kall kväll. Jag frös som en hund på natten och var ytterst nära att krypa in hos grannen Janina för att tigga lite kroppsvärme...men det gjorde jag aldrig..

Jag vaknade varm och go på söndagsmorgonen till frukostljud och fågelkvitter. Vi åt frukost och packade ihop. Sedan hade vi breifing och delade upp oss i två grupper. Jag valde den lättare gruppen vilket visade sig bli en mycket slö och skön dag. Vi paddlade i maklig takt inomskärs, åt lunch under Marjas sten (regn- och vindskydd) och paddlade sen tillbaka till Matvik.

En alltigenom välplanerad helg, med trevligt sällskap, en del sol, lite regn och mycket kyla.

/Viktoria

Foton: Henrik R




Lunchpause under Marjas sten
Ewa, Åsa, Stefan, Marja, Dagmar, Leif, Göran N, Mattias och Poul

Åsa
Kalla kajakare kryper nära elden på lördagskvällen.
Henrik glider fram genom Sörens Ränna
Håkan sträcker ut sig i solen, Roland spanar ut mot havet
Roland, Sven och Jörgen äter lunch
Ewa och Åsa packar kajakerna i matvik.

2 kommentarer:

MKK Långfärd sa...

Hmm.. det var inte lika kallt på nordvästra Bockö också då va..? Eller vilken ända av ön tältade ni på egentligen..
önamnspråkpolisen johansson

MKK Långfärd sa...

Hallå önamnspolis johansson. Jag trodde ö faen hette ÖSTRA Bockö och att det fanns en i söder, väster och norr med.. ;). Nu är det ändrat ändå. Tack för ditt påpekande.

/v