söndag 9 november 2008

Lördagens bassängträning

Lördagen bjöd på min första bassängträning någonsin. Det var nu jag skulle se hur svårt eller lätt det var att rolla. Jag hade någonslags inre bild av att jag bara skulle lyckas - bara så där liksom - det visade sig inte riktigt stämma..

Vi var ett tjugotal personer som startade på klubben med att Ulf visade endel torrövningar inne i stora salen. Vi fick en hel del tips inför eftermiddagens övningar. Vi packade släpet och drog iväg mot Burlövsbadet där det visade sig att vi hade hela bassängen för oss själva. Jag var glad över att kunna dyka ner i varmt (om än klordoftande) vatten. Det var en ganska absurd känsla med tjugo kajakister med kajaker i en inomhusbassäng.

När jag entrade kajaken kändes det ungefär lika skakigt och guppligt som första gången jag satt i en kajak.. - tydligen hade jag druckit mer vin kvällen innan än vad som var brukligt dagen innan bassängträning. Jag lyckades med att spraka av fotstödet. Sedan kom någon som liknade Dubside men som visade sig vara Björn och visade lite av grunderna för mig. Tydligen hade jag inte koll de höga och låga stöden. Mitt höga stöd var något mellanting mellan högt och lågt. Det var svårt. Min hjärna sände inte ut rätt signaler för hur min kropp skulle röra sig. Jag låg mest uppochner och viftade lite med paddeln över vattenytan utan att förstå hur man skulle göra. Jag kände mig mer än någonsin som en dykare som satt fast uppochner i en kajak, var var mina fenor?

Dock var jag extremt imponerad över hur många duktiga vattenkonstnärer vi har i klubben. Jag hade faktiskt ingen aning om att det är så många som är så skickliga. Jag fick dessutom berättat för mig att för inte alltför många år sedan var det bara Björn som behärskade rollningens ädla konst på klubben. Dessutom var det handrollning, rollning med pinnar av varierande storlek och form (tror de heter grönlandspaddlar) och en hel del uppvisning i hur man kan ligga i vattnet och vifta med paddeln längs med vattenytan på olika sätt. Det finns en hel del att lära.

Jag hade tagit med mig mitt UV-hus och knäppte några rätt kassa bilder. Nästa gång får jag nog ta med mig ett viktbälte.

//Viktoria




Jesper handrollar.

Jesper rollar med en vit pinne som jag tror är någonslags grönlandspaddel

Katarina handrollar.

Killen jag kallat Krille som visade sig att han lystrar bättre till Ricke.

Min kajakkamrat Kalle efter en hård dag i bassängen

4 kommentarer:

Nicke sa...

Jag lystrar till Nicke....men du får kalla mig vad du vill!!

Anonym sa...

Åh - faen - jag är skitdålig på namn. Grymt ledsen. Jag vet mycket väl vem du är egentligen.

Anonym sa...

Jätteroligt skrivet, och skitsnygga undervattensfoton! Tack för att du tog med kameran!
Janina :-)

MKK Långfärd sa...

>> Janina

Tack!
Fast bilderna blev faktiskt inget vidare..

/Viktoria