måndag 21 augusti 2017

Turberättelse



Turberättelse:

Söndag morgon var jag redo för min första medelsvåra tur och klockan 10 satt jag, Stefan, Pierre, Annika, Bianca och Monica i kajakerna, redo att börja paddla mot brofästet och Klagshamn. I sista sekund dök Madeleine, Peder och Karl-Johan upp, även de redo att paddla mot bron. Monica och Pierre hade denna dag nya kajaker som de skulle köra in.




I ett skönt men ganska fort tempo (för mig som nybörjare) så började vi paddla mot bron. Ganska snabbt insåg jag att det är STOR skillnad att paddla på en sjö som jag gjort tidigare och att paddla på ett lite blåsigt hav. Först och främst, så vansinnigt roligt! Med ett leende från öra till öra studsade vågorna mot mig och stänkte ner mig totalt. Det här är livet! Det här är banne mig livet! tänkte jag euforiskt när jag högst subjektivt flög över vågorna.

Efter 7 km som tagit en timme och 45 minuter hade euforin mildrats kraftigt och insikten att jag högst tveksamt skulle orka paddla till Klagshamn kom som en dödsstöt. Lägligt nog hade vi då kommit fram till brofästet och tog lunchpaus. Det var sol nästan fram till lunchens slut då det började regna och ett litet småfruset gäng satte sig i kajakerna igen. Under lunchen hade gruppen bestämt att dela på sig. Peder, Bianca och Karl-Johan susade vidare mot Klagshamn medan resten av oss vände hemåt mot klubben.

Under lunchen hade jag tänkt på hur skönt det skulle vara att susa tillbaka mot klubben med vinden i ryggen. Paddlingen gick förvisso snabbare tillbaka men rofyllt? Nja. Med skräckblandad förtjusning kämpade jag i vågorna som ibland kändes lite för stora. Som tur var hade jag Madeleine i ryggen som höll koll på mig ifall jag skulle gå runt och ett fint gäng som väntade in när jag halkade efter. Tillbaka på klubben hade Christer satt på bastun så det var bara för oss dyka in och få tillbaka värmen.

Tack hela paddlingsgänget för att ni är så otroligt välkomnande och inkluderande!



Ps. Till Christer som stod på klubbens brygga, redo med kameran när jag först inte kom ur kajaken och sen höll på att gå runt - Hämnden är ljuv!

Inga kommentarer: