söndag 18 juni 2017

Turberättelse Lödde å

På morgonen samlades 8 förväntansfulla paddlare vid klubben för att lasta kajakerna. Väderutsikterna var goda med sol, inte mycket vind och omkring 23 grader. Redan när vi surrade kajakerna kände vi att det här blir en varm dag. Solkräm med? Jajemen!

Efter en kort biltur lastade vi av kajakerna vid Lödde kanotklubb, som medan vi gjorde oss klara var vänliga att låsa upp till sitt klubbhus så de som behövde kunde gå på toaletten. Tack för det.
Vi paddlade i lugn takt ner till Lödde ås mynning. Där diskuterades det om vi nybörjare skulle få pröva på lite övningar i det grunda vattnet (för att få bli lite blöta…), men då det hade kommit in lite moln paddlade vi vidare norrut längs med kusten för lunch och för att invänta lite klarare sol. Det var lite vågor som kom snett framifrån, men eftersom de var långa och rullande var de bara ett skönt gung (även om jag, som hade ett dåligt kapell, fick lära mig den hårda vägen vikten av att ha ett välsittande kapell när man paddlar i havet – efter ett tag var det ganska blött i sittbrunnen).

På vår väg norrut mot Vikhög skrämde vi iväg några svanar. Skönt att få ge igen lite för ilskne herr Svan i kanalen!

Framme vid Vikhög tog vi sikte på vad som från havet såg ut att vara en fin sandstrand. Väl framme konstaterade vi dock att denna strand inte vinner pris för bästa badstrand 2017. Det luktade inget vidare och sanden var dyig, men vi var hungriga så vi satte fast kajakerna vid en brygga och gick upp och satte oss på en gräsmatta för lunch. Utsikten över havet var väldigt vacker. I hamnen i Vikhög pågick samtidigt en utomhusgudstjänst så vi intog vår lunch till ackompanjemang av psalmer, vilket därefter övergick till en blåsorkester som bl.a. spelade den kända signaturmelodin till Sällskapsresan.

Efter lunch var det dags för lite övningar för oss nybörjare i det grunda och lugna vattnet. Mats visade lågt och högt stöd och vilka sätt man kan luta kajaken på (även om vi nog alla kände att högt stöd är lite överkurs just nu…). Vi prövade, och en efter en åkte vi i vattnet. Det var väldigt skönt för nu hade alla moln försvunnit och solen stekte på rejält. Vissa, som var för långt ut för att bara kunna kliva i kajaken igen, fick även pröva på kamraträddning.

Efter övningarna paddlade vi tillbaka mot Lödde ås mynning igen. Vinden hade nu avtagit något och det blev en skön tur tillbaka till Lödde kanotklubb. Väl där var kanotklubben återigen vänliga och lät oss låna toalett och omklädningsrum för att byta om. Tack x 2!
Det här var en riktigt härlig tur som gav mersmak för havspaddling! Tack alla för en fantastisk söndag!