lördag 25 februari 2012

Kostföreläsning

Lördagen den 10 mars är alla ungdomar, föräldrar och övriga klubbmedlemmar välkomna på kostföreläsning, med dietist Peter Stenberg, på klubben. Vi börjar kl. 9.00 och håller på till ca. 11.

Föreläsningen kommer att vara inriktad mot tränande ungdomar, men det som sägs går givetvis att applicera på fler. Innehållet i grova drag kommer att vara:

Huvudrubriker
- näringslära och ämnesomsättning vid fysisk aktivitet
- rätt kost och dryck för optimal prestation
- påverka återhämtningen med rätt timing av vätske- och kostintaget.

Mer information om kursinnehåll
• beskrivning av begreppet energi och energiinnehåll
• idrottarens behov av näringsämnen
• kostupplägg för högenergiförbrukare
• vätskebehov – sort och mängd
• livsmedelsval och måltidsplanering vid tävling och träning
• återhämtningsmål

För att jag ska ha en liten aning om hur många vi blir och kunna förbereda för det vill jag att ni anmäler er till mig senast onsdagen den 7 mars. Anmälan görs till nielsenalexandra[at]hotmail.com

Har ni några frågor ni går och funderar över kring kost så ta med er dem till Peter den 10:e alternativt så maila dem till mig så vidarebefordrar jag dem. 

/Alexandra

Inga kommentarer: