tisdag 23 november 2010

Sälsoppa på Måkläppen :0)

Väderutsikterna såg bra ut för i söndags så både jag och Peter var eniga. Det skulle bli en Måkläppentur! Det var kanske lite kort varsel men vi blev ändå tre tappra som träffades tidigt på klubben i söndags: jag, Peter och Karl-Johan. På klubben var även ett gäng från drakarna som hade träffats för att träna. De verkar vara ruskigt flitiga de där drakarna.


Det var första turen till Måkläppen för min del och jag hoppades förstås på att få se många sälar. Och som det skulle visa sig så blev jag inte besviken!
Vi sjösatte vid Skanörs hamn med målet att runda Måkläppen och hem igen, en tur på ungefär 15 km. Med lite svag vind i ryggen så kändes det som det gick snabbt att ta sig till Måkläppen. Och vädret verkade riktigt lovande, till och med en liten, liten solglimt mellan molnen.
Första sälen lät inte vänta på sig. Strax efter att vi passerat in i reservatet så kunde vi nöjt konstatera att jo, visst var det ett litet svart huvud som stack upp där borta. Och mer skulle det komma. Jag har nog aldrig sett så mycket sälar på en och samma gång, det var precis som alla sälar i området hade stämt träff där precis den dagen. Bara några meter framför oss så hade vi ett hav av små svarta sälhuvuden som nyfiket tittade på oss.









Det var riktigt svårt men till slut bestämde vi oss för att paddla vidare. Klockan hade ju redan passerat lunchtid och vi började bli hungriga. Det blev en stillsam lunch med lite sällskap av några passerande vandrare. När det var dags att paddla hemåt igen så hade de flesta sälarna försvunnit. Man undrar nästan om vi hade inbillat oss allt det tidigare. 


Jag kan bara konstatera att det blev en första tur till Måkläppen som kommer att leva kvar länge.
/Henrik


P.S. Det är Karl-Johan som har bidragit med bilderna.

3 kommentarer:

MKK Långfärd sa...

Fantastiskt!
Vi måste anordna en tur snart igen.

/Viktoria

Anonym sa...

Hoppas det blir mer sälsoppa i vinter, det ser helt underbart ut. De verkar gilla röda torrdräkter!
Förra året såg vi tre sälar och tyckte att det var ett bra resultat...
Janina :-)

Anonym sa...

Hakar gärna på om det blir fler turer i vinter. I söndags var jag 'en flitig drake'
/Annika