måndag 27 april 2009

Bästa dagen hittills i år - Kullen 26/4

Jag såg verkligen fram årets premiärkajakutfärd (för min del) - Kullen.

Jag svettades i mina benvärmare och fleecetröja när jag möttes av drygt tjugo förväntasfulla kajakleenden när jag kom ner till klubben klockan åtta på lördagsmorgonen. Antagligen årets varmaste morgon! Vilken tajming!

Jag hade tidigare varit lite orolig för att jag inte skulle hålla måttet för den här turen som klassas som svår. Dock hade jag checkat med huvudturledaren Marja-Lisa att det var ok att jag följde med innan jag anmälde mig.

Vi packade på kajakerna och stuvade in oss i bilarna och tog sikte på pittoreska Arild. När vi anlände som bil nummer två, var det nära på spegelblankt i Arilds hamn. Vi diskuterade huspriser och hurvida vi skulle charma någon solid dam i området medans vi tryckte ner packningen i kajakerna. Marja, Anders och Janina höll en kort men bra breifing inför dagens stundande paddling. Sedan gled vi iväg i samlad trupp.

Efter den långa vintern kändes det underbart! Fiskmåsarna skriade, solen sken och lyckofjärilarna dansade i magen. Det är ju såå häär livet ska vara.

Vi paddlade förbi Vilks Nimis, beundrade de vackra klippformationerna, paddlade igenom Trollgrottan (där vi närpå paddlade på en nybörjardykare med instruktör..), paddlade in och ut i spretiga klippformationer, spanade upp mot klättrare, rundade Kullen och fyren efter en kortare teknisk pause, fortsatte paddla någon till kilometer där vi slog läger för lunch.

Efter lunch delade vi upp oss i två grupper. Några gav sig ut på glassjakt (alltid denna glass..) medans vi andra vände och paddlade i lungt tempo på totalt spegelblankt hav tillbaka mot Arilds hamn. Några tog en kortpause, några drog på sig torrdräkterna och körde lite rollträning i en vik, medans jag och några andra drog ett par varv i Trollgrottan.

Tillslut kom glassgänget tillbaka (utan glass) och vi paddlade tillbaka till Arild i maklig takt samtidigt som vi småpratade. Eftersom jag inte paddlat några längre sträckor under vintern kände jag mig förvånansvärt pigg men sista hundra metarna till hamnen började det kännas i kroppen. När jag tillslut satte mig i bilen kände jag hur trött jag var.

På hemvägen stannade vi i Möllehamn för glass.
Alla verkade nöjda med dagens tur. Inte minst jag.
Jag vill tacka alla medpaddlare för trevligt sällskap och så vill jag rikta ett speciellt tack till Marja som stod ut att vara turledare för oss trots många åsikter, tankar och tyckanden (tack vare sitt ödmjuka men raka sätt).

/Viktoria

Foton: Henrik och Marja

Nyss anlänt och projekt urlastning påbörjat.

Janina, Nicke och Mats gör sig redo inför dagens tur.

Nicke, Göran, Roland paddlar i spretiga klippor

Charlotte fotar Janina som paddlar sig igenom i Trollgrotts-gången

Kajakerna får vila medan vi käkar lunch

Lunchpause bland bulliga stenar (Janina, Roland, Göran och Göran)

Åsa, Jesper och Jörgen i lunchtagen

Olle, Marja, Rickard, Poul och Karin (närmast i bild)

Roland tog en liten tupplur

Mer trollgrottspaddling

Olle först i kön

Anders på spegelblankt hav

Göran och Jesper påväg tillbaka till Arilds hamn.

Marja rundar Skånes godahoppsudde

Glassätning i Mölles hamn

Inga kommentarer: