onsdag 7 juni 2017

Utflykt till Hjörneredssjön med MKK 4/6 2017

Det var 17 glada kanotister som samlades på klubben söndagen 4/6 för en heldagstur till Hjörneredssjön.  Jag är nybliven medlem och detta var min första utflykt, så det var mycket att lära sig, allt från hur man surrar kajakerna på vagnen till vilka man inte ska stå i vägen för eller försöka hjälpa.
Framme vid Hjörneredssjön, var alla fika-sugna, så vi såg till att stärka oss innan vi gav oss ut.
Vi började med att paddla nordväst, upp till Lagans utlopp och en damm. Där bestämdes att det blir bäst om vi delar upp oss i olika grupper, en snabb grupp ledd av Roland, en medelgrupp ledd av Stefan, och så Monica och jag i eftertroppen.
Det var en nästan vindfri dag, och sjön låg tidvis nästan blank som en spegel







Vi paddlade  tillbaka mot mitten av sjön, och nordöst, upp i Lagan, och beundrade ett parti med klippor som stupade rakt ner i floden.  



Sedan paddlade vi tillbaka förbi punkten var vi la i kajakerna, och fortsatte ner i de södra delarna av Hjörneredssjön och upp i Hylteån. Vid det här laget började mina armar protestera å det bestämdaste, men jag lyckades övertala dem till att i alla fall orka fram till lunchplatsen, vid Vippentorpets hembygdsgård.




Tyvärr visade det sig här att SMHI haft rätt, och ett lättare regn började falla... Alla var dock väl utrustade för detta, och lät inte detta hindra lunchens intagande. (Även om kaffe, lunch mm blev lite utspätt.)
Efter lunchen paddlade vi först alla tillsammans, fram till att vi kom till mitten av sjön igen. Där tog de två snabbare grupperna av söderut, för att utforska den södra delen av sjön (som de flesta inte sett), medan jag och Monica började styra kosan hemåt.
Jag hade dock ändrat inställningen på min sits lite, samt fått lite goda paddlingsråd, så jag blev inte alls plågad av mina armar på samma sätt, och jag kunde nu (trots regnet) börja njuta av naturen och utflykten.
Jag tänkte därför inte så mycket på att vi paddlade förbi där vi borde paddlat norrut. Jag och Monica fortsatte paddla... och paddla... och paddla... Fram till att vi inte kom längre - då visade det sig att vi hade helt olika uppfattning om var iläggningsplatsen låg.
Vi paddlade tillbaka en bit, utan att bli mer överens, och enades om att det kunde vara en god idé att ta fram min telefon och kolla på GPS:en var vi var någonstans.
Vi paddlade in under några hängande träd,



och precis när jag ska öppna kartan - så dog batteriet. (Jag har ett dåligt batteri.) Jaha, ingen hjälp därifrån.
Vi paddlade in mot mitten av sjön igen, och där fick vi syn på en fiskare i en båt. Monica paddlade dit, och vi fick beskrivning om vart vi skulle. Tur att det fanns någon att fråga, även på sjön. :-)
Regnet tilltog allt mer, och när vi var tillbaka var frågan var vi kunde byta om till torra kläder och sitta och fika fram till att de andra kommer tillbaka. Lösningen blev den upp- och nervända kanoten som markerar att det finns en uthyrningsfirma där. :-)
När de andra kom tillbaka öste det rätt duktigt, och pålastning och surrning gick betydligt snabbare än på morgonen, eftersom alla ville till bilarna och byta om och bli varma.
Även om alla vid det här laget såg ut som dränkta katter, var vi ändå överrens om att det varit en väl spenderad söndag och en mycket trevlig utflykt!!!
                                                                                                                                                                                                                                        /nedtecknat av Karin Bååthe

Inga kommentarer: